... de Fiat 500

De geschiedenis van de Fiat 500

Het begin:
Zoals vrijwel alle oldtimers, heeft ook de Fiat 500 een rijke geschiedenis. Deze gaat helemaal terug naar 1936. Dat is dus bijna 90 jaar geleden. Toen, in 1936, was er de vraag naar een auto die toegankelijk was voor het hele volk. Die vraag werdt beantwoord want toen is namelijk de allereerste Fiat 500 'Topolino' (rechts) van de productieband in Italië afgerold en is geproduceerd tot en met 1955. Die Fiat 500 'Topolino' is bedacht door een zekere Dante Giacosa die ook voor het ontwerp heeft gezorgd van de inmiddels wereldberoemde Fiat 500 (links).

Fiat 500 N:
In juli 1957 was het dan zover. Het nieuwe ontwerp voor de Fiat 500 van Dante Giacosa is geproduceerd en rijdt in een grote stoet de fabriek in Turijn, Italië uit om getoond te worden aan het publiek terwijl er tegelijkertijd in Rome ook een stoet ging rijden onderweg naar het Sint-Pietersplein. Dit model heet de Fiat Nuova 500, waarbij 'Nuova' staat voor 'nieuw' in het Italiaans. De verkoop van dit model verliep echter heel moeizaam. Een paar jaar eerder was namelijk de Fiat 600 uitgebracht. Die was een stukje groter en was luxer gevuld. De Fiat 500 N heeft een stoffen dak dat helemaal naar achteren open kan en heeft een motor die 13pk levert maar heeft geen verwarming, geen achterbank en geen draaibare zijramen in de portieren en dat had de Fiat 600 wel. Later steeg de populariteit van de Fiat 500 en zijn er bijna 4 miljoen van het kleine autootje gemaakt.

Fiat 500 D:
Vanaf 1960 verscheen de Fiat 500 D. Deze Fiat was van binnen luxer uitgerust, kreeg een betere motor met 17pk en het stoffen dakje werd kleiner. Dit is ook het laatste model Fiat dat samen met de Fiat 500 N "kruizekijker" deuren had (in het engels: suicide doors). Bij dit soort deuren zit de hendel aan de voorkant van de auto en scharniert de deur aan de achterkant. 

Fiat 500 F:
Na de Fiat 500 D kwam in 1965 de Fiat 500 F. Deze Fiat kreeg dus 'gewone' deuren, wederom een verbeterde motor en een andere benzinetank. De Fiat 500 F heeft veel overeenkomsten met zijn voorganger, de Fiat 500 D, en zijn opvolger ,de Fiat 500 L, waardoor veel mensen deze modellen vaak door elkaar haalden.

Fiat 500 L:
Van 1968 tot en met 1972 werd de Fiat 500 Lusso geproduceerd. De Fiat 500 L was de opvolger van de Fiat 500 F terwijl de productie voor beide modellen ongeveer tegelijk gestopt is. Dit had ermee te maken dat de Fiat 500 L een luxere uitvoering is van de Fiat 500 F, vandaar dat deze Fiat 500 ook de naam 'Lusso' kreeg. Lusso is namelijk het Italiaanse woord voor 'luxe'.  De Fiat 500 L werd voorzien van sierbeugels bij de bumpers, luxere bekleding in het interieur en een bekleed dashboard met een bredere snelheidsmeter waarin ook een benzinemeter was gestopt. 

Fiat 500 R:
1972 was het jaar dat het laatste model van de Fiat 500 het levenslicht zag. De 500 'Rinnovata'. 'Rinnovata' staat voor 'gerenoveerd' of 'vernieuwd'. Deze Fiat 500 had de sterkste motor gekregen in vergelijking met zijn voorgangers en deze was oorspronkelijk bedoel was voor de opvolger van de Fiat 500:  De Fiat 126. Fiat heeft wel besloten om de motor zo af te stellen dat de Fiat 500 R een lager vermogen had dan de Fiat 126. Daarnaast kreeg de Fiat 500 R het oude vertrouwde dashboard weer terug en dichte stalen velgen. In 1975 stopte de productie van de 500 R. 

Look-a-likes:
Naast de wereldberoemde Fiat 500 zijn er nog diverse variaties te vinden die gebaseerd zijn op de Fiat 500. Zo bestaan er de 'Puch 500' en de 'Abarth 500'. Dit zijn rally/race modellen gemaakt door de fabrikanten Puch en Abarth. Fiat zelf heeft enige tijd de 'Giardiniera' en 'Furgoncino' gemaakt. De 'Giardiniera' was de station versie met een hoge achterkant en de 'Furgoncino' was de bestel versie zonder ramen achter. Fiat heeft ook nog de Fiat 500 Americana gebouwd speciaal voor de Amerikaanse markt en de fabrikant Ghia heeft de 'Fiat 500 Jolly Ghia' bedacht. Dit type Fiat heeft niet het originele dak maar is vaak zonder dak of met canvas dak te vinden en heeft vaak rieten stoelen. Een echte strandganger.

Jubileum:
Exact 50 jaar na de eerste Fiat 500 heeft Fiat in 2007 een retroversie van de Fiat 500 uitgebracht. Deze Fiat is de moderne Fiat 500 die je nu geregeld op de weg zult tegenkomen.

Drive The Classic:
Wij van Drive The Classic zijn dan ook erg trots een 'oude' Fiat 500 in ons bezit hebben: De Fiat 500 L. Een klassieker van wereldniveau. Van een auto waar ooit bijna 4 miljoen exemplaren van gebouwd en gekocht zijn wereldwijd en in Nederland zo'n 25.000, rijden er nu nog ongeveer 4.000 rond in Nederland. Daarvan hebben wij er dus één!

Lijkt het jou nou ontzettend leuk om eens in onze Fiat 500 te rijden? Neem dan vooral contact met ons op via het contactformulier! Onze Fiat 500 kan namelijk ingezet worden voor toeren, bruiloften, gala's of jubilea en is zelfs in te zetten als promotiemateriaal.